جرایم سنگین مالیاتی مربوط به اظهارنامه عملکرد ( مالیات بر درآمد)

چرا آگاهی از جرایم سنگین مالیاتی اظهارنامه مالیاتی لازم است؟

دانستن جرایم مقرر در خصوص انجام ندادن تکالیف مربوط به تهیه و تکمیل و ارسال اظهارنامه های مالیاتی برای کلیه حسابداران و حسابرسان و مدیران و صاحبان کسب وکار الزامی است.

به نظر نگارنده ،سنگین ترین جرایم مالیاتی ،برای انجام دادن تکالیف مربوط به اظهارنامه مالیاتی در ق م م در نظر گرفته شده است.

در زیر در 7 بند جرایم تعیین شده در مورد عدم تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی ،مطابق مقررات گردآوری و برای علاقمندان آموزش اظهارنامه مالیاتی ارایه گردیده است.

با توجه به جرایم تعیین شده نتیجه می گیریم،انجام دادن تکلیف تنظیم و ارسال اظهارنامه مطابق مقررات و متکی به اسناد و مدارک و دفاتر طبق اصول پذیرفته شده حسابداری به مراتب دارای اهمیت بسیار زیادی است.

چرا آموزش اظهارنامه مالیاتی ضرورت دارد؟

اهمیت آموزش اظهارنامه مالیاتی ازآنجا اهمیت دارد که هرگونه کوتاهی و اشتباه در تنظیم و ارسال اظهارنامه می تواند جرایم سنگینی برای مودی ایجاد نماید.

بنابراین پیشنهاد می شود هرگز بدون آموزش اظهارنامه مالیاتی و بدون اخذ مشاوره مالیاتی از مشاور مالیاتی باتجربه اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نکنید.

مودیان بدانند برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی داشتن دانش حسابداری ، معلومات مالیاتی و مهارت موثر و کافی یک ضرورت است. که بدون آموزش اظهارنامه مالیاتی این امر به سادگی امکان ندارد.

آموزش اظهارنامه مالیاتی

مطلب مرتبط : چگونه اظهارنامه مالیاتی را تهیه و ارسال کنیم؟

 

جرایم سنگین مالیاتی مربوط به اظهارنامه مالیاتی عملکرد

مواد قانونی مربوط به تعیین جرایم مالیاتی مربوط به اظهارنامه مالیاتی

1.طبق ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم  در صورت خودداری از ارایه اظهارنامه و مطابق مقررات توسط مودی ،سازمان امور مالیاتی اقدام به تهیه اظهارنامه برآوردی و صدور برگ تشخیص مالیات بر مبنای آن خواهد نمود.

 

2.طبق بند ت ماده 132 ق م م شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در مناطق آزاد و سایر مناطق کشور تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است.

 

3.به موجب مفاد ماده 146 مکرر ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده95 این قانون در موعد مقرر به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می نماید به جز در مورد بند )ح( ماده (139) این قانون که مطابق ماده ( 85) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ) 2 ( مصوب 1393/12/04 عمل می شود شرط برخورداری از نرخ صفرو هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین می باشد و در صورت عدم ارائه اظهارنامه، دفاتر و یا اسناد و مدارک مذکور، مؤدی مطابق احکام و ضوابط این قانون مشمول مالیات، جریمه و مجازات مقرر در این قانون می شود. حکم این تبصره در خصوص مشمولان مواد ( 144 )( و (145 ) و بندهای )الف(، )ب( و )ز( ماده ( 139 ) این قانون جاری نمی باشد. اجرای حکم این تبصره درخصوص اشخاص حقیقی مشمول ماده (81) این قانون به صورت تدریجی و متناسب با ایجاد ظرفیت های اجرائی اداری و حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.

 

4.به موجب ماده192 ق م م  در کلیه مواردی که مؤدی یا نماینده او که به موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل (سی درصد )(% 30 ) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده درصد (% 10) مالیات متعلق برای سایر مؤدیان می باشد.

 

5.به موجب ماده 193نسبت به مؤدیاني که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانوني هستند در صورت عدم تسليم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائة دفاتر مشمول جریم های معادل بيست درصد( 20 %) ماليات برای هریک از موارد مذکور خواهند بود.تبصره  عدم تسليم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در دورة معافيت موجب عدم استفاده از معافيت مقرر در سال مربوط خواهد شد.

آموزش اظهارنامه مالیاتی

6.طبق ماده ماده201 هرگاه مؤدی به قصد فرار از ماليات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکي که برای تشخيص ماليات ملاک عمل مي باشد و برخلاف حقيقت تهيه و تنظيم شده است استناد نماید یا برای سه سال متوالي ازتسليم اظهارنامه مالياتي و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند علاوه برجریمه ها و مجازا تهای مقرر در این قانون ازکلية معافي تها و بخشودگي های قانوني در مدت مذکور محروم خواهد شد.

 

7.به موجب تبصره 3 ماده 22 آیین نامه اجرایی ماده 219 ق م م ت: اظهار نامه مطابق مقررات، اظهار نامه ای می باشد که درخصوص اشخاص حقوقی حداقل شامل ترازنامه و حساب سود و زیان و برای صاحبان مشاغل مطابق مقررات فصل سوم آیین نامه موضوع ماده 95 قانون تنظیم و تکمیل شده باشد .

عدم ارائه ترازنامه یا حساب سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه یا خلاصه درآمد و هزینه همراه اظهارنامه مالیاتی و یا ابراز مبلغ صفر برای کل مبالغ هر یک از صورت های مالی مذکور یا صورت های فوق حسب مورد به منزله تسلیم “اظهار نامه مالیاتی مطابق مقررات قانونی” مربوط تلقی نمی گردد.

 

8.طبق ماده 274 خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه‌ سال متوالی مشمول مجازاتهای تعیین شده ماده 275 ق م م و طبق ماده 277 ق م م مرتکب و مرتکبان مسوول پرداخت اصل مالیات و جریمه‌های متعلق قانونی که تا مهلت مقرر در ماده (157) این قانون مطالبه نشده باشد و همچنین ضرر و زیان وارده به دولت با حکم مراجع صالح قضائی می‌باشند.

 

مطلب مرتبط : آموزش اظهارنامه مالیاتی چگونه اظهارنامه مالیاتی را اصلاح کنیم؟

 

تهیه و گردآوری مهدی مرادی مشاور حسابداری و مالیاتی

مدیر موسسه سرمایگان

 

موسسه سرمایگان ( مشاورین مالی ) آمادگی خود را جهت  خدمات حسابداری به شرکتهای متقاضی خدمات حسابداری و مشاوره مالیاتی اعلام می دارد.

 

شما می توانید جهت اخذ مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات حسابداری تماس بگیرید.

تلفن مشاوره مالیاتی رایگان 09128451719

هم اکنون برای اخذ مشاوره مالیاتی  و حسابداری ، بطور رایگان با ما تماس بگیرید.

 

تلفن های مشاوره ودرخواست خدمات : شهرتهران وحومه

۰۲۱۸۸۱۹۱۳۵۳ و ۰۲۱۸۸۱۹۱۷۴۷

از خدمات و تجربیات ما استفاده کنید ،

تا منابع مالی خود را بیشتر حفظ کنید.

 

سرمایگان|مشاوره مالیاتی|خدمات حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

مشاوره مالیاتی آنلاین