چرا از حسابداران سفته(ضمانت) می گیرند؟

اما چرا شرکتها و مؤسسات نیازمند نیروهای حسابداری از حسابداران سفته و یا ضمانت اخذ می کنند؟

 

در سالهای اخیر شرکتها و مؤسسات هنگام جذب نیروی حسابداری سؤالی بصورت کتبی یا شفاهی از متقاضیان شغل حسابداری می پرسند، با این مضمون که: آیا شما حاضرید ضمانت بدهید ؟

و در صورتی که متقاضی شغل حسابداری پاسخ بلی بدهد فرآیند مصاحبه شغلی ادامه پیدا می کند.

اما چرا شرکتها و مؤسسات نیازمند نیروهای حسابداری از حسابداران ضمانت اخذ می کنند ؟

 

با تجربه چندین ساله ای که درامور حسابداری و حسابرسی دارم به تجربه دریافتم که شرکتها و مؤسسات به 4 دلیل عمده از متقاضیان شغل حسابداری سفته یا ضمانت اخذ می کنند.

 

1.همانطور که می دانید در واحد حسابداری معمولا جریان وجه نقد و وجود چک و اسناد تجاری امری معمول می باشد بنابراین به منظور کاهش ریسک های مفقودی و سایرموارد و ایجاد اطمینان خاطر نسبی در مدیران ،شرکتها به پیروی از نظام استخدامی دولتی و بانکها اقدام به اخذ ضمانت بصورت چک یا سفته از همکاران حسابداری می کنند.

 

2.دلیل دیگری که شرکتها و مؤسسات از حسابداران ضمانت اخذ می کنند را می شود در مورد زیر جستجو کرد .

واحد حسابداری جایی است که گردش اطلاعات مالی از قبیل فروش ، خرید و مبادلات پولی و اسناد و مدارک مالی و دفاتر قانونی در آن وجود دارد لذا مدیران همیشه بیم و نگرانی جابجایی اطلاعات مالی و اسناد و مدارک به بیرون از محیط حسابداری و شرکت را دارند بنابراین به منظور کاهش ریسک درز اطلاعات و جابجایی اسناد و مدارک اقدام به اخذ ضمانت در قالب چک و سفته از حسابداران می کنند.

 

3.از دلایل دیگراخذ ضمانت از حسابداران تحویل اسناد ومدارک تجاری از قبیل چک و سفته و سهام و سایر اوراق بهادار و به عبارتی صندوق شرکت به حسابداران می باشد .و مدیران شرکتها به منظور افزایش اطمینان خاطر و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی اخذ ضمانت و یا سفته از حسابدار مسئول را به مرحله اجرا در می آورند.

 

4.و اما دلیل چهارم که مدیران یا شرکتها و مؤسسات از حسابداران ضمانت اخذ می کنند می شود گفت بدلیل نگرانی از ترک و قطع همکاری حسابدار جذب شده بدون اطلاع قبلی از شرکت است،من با تعدادی از مدیران شرکتها گفتگو داشتم،از بعضی از حسابداران که اخلا ق حرفه ای را رعایت نکرده گله مند و بعضا بسیار ناراضی هستند. به دلیل اینکه  حسابدارانی بوده اند که بدون تحویل جریان امورمالی در اختیار، شرکت را ترک کرده و روش ها و رمزهای حسابداری را به حسابدار بعدی تحویل نداده اند و یا درصورتیکه بعد از مدتی جای دیگری پیشنهاد شغلی باحقوق و مزایای بهتر داده اند، بدون اطلاع قبلی و رعایت اخلاق حرفه ای شرکت فعلی را ترک و به شرکت جدید  نقل مکان کرده اند .بنابراین مدیران به خاطر جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است در اثر عدم تحویل کار یا ترک سریع حسابدار شاغل از محل کار پیش آید اقدام به اخذ ضمانت شغلی یا ضمانت انجام تعهدات می نمایند .

خدمات حسابداری،مشاوره مالیاتی،کارآموزی حسابداری ،آموزش مالیات،خدمات حسابداری ممتاز،کارآموزی حسابداری پیشرفته،آموزش مالیات کاربردی   

 

 

5 نکته مهم در ارتباط با ارایه سفته به شرکتها و موسسات که شما باید بدانید.

 

1.آیا اخذ ضمانت شغلی امری قانونی است ؟

بابررسی قانون کار جمهوری اسلامی و بخشنامه ها و یا مقررات مربوط به رابطه کارفرما با نیروی کار ، مطلبی در مورد ارایه ضمانت توسط نیروی کار به کارفرما نگارنده پیدا نکرده است .

با این حال اخذ ضمانت در سیستم استخدام دولتی و بانکها امری متداول بوده و بخش خصوصی نیز به پیروی از این رویه اقدام به اخذ ضمانت می کند .

درآیین نامه های داخلی کنترل موجودیهای نقدی معمولا در ارایه مسئولیت صندوقداری و یا خزانه داری به اشخاص شرط اخذ ضمانت از فردی که قرار است مسئولیت به او محول شود گنجانده می شود.

2.آیا با شرایط فوق به شرکتها سفته و یا ضمانت ارایه بدهیم یا خیر؟

بنده اعتقاد دارم حسابداران اشخاص حرفه ای هستند و ضرورت دارد رعایت اصول حرفه ای را بنمایند.

از این رو بابررسی شرکت متقاضی نیروی حسابداری ، شرکت را از جنبه های مختلف مانند اعتبار ،نوع فعالیت،سابقه تاسیس و سابقه فعالیت و مدیران شرکت و … چنانچه به نتیجه ای مبتنی بر تداوم فعالیت و معتبر بودن رسیدید ارایه ضمانت نامه برای اثبات حسن نیت همکاری اشکالی ندارد، اما ارایه ضمانت و سفته باید درحد توانایی حسابدار باشد .

3.درصورتی که برای همکاری با شرکت به توافق رسیدیم چه مبلغی ضمانت بدهیم ؟

ارایه ضمانت و سفته نباید خارج از توان پرداخت خود حسابداران باشد و در شرایط فعلی پیشنهاد می شود برای حسابداران تازه کار حداکثر 100.000.000 ريال و حسابداران با تجربه بیش از یکسال  200.000.000 ريال سفته ارایه شود و سفته هم صرفا توسط خود حسابدار امضا شود و از امضای آن توسط والدین یا اشخاص دیگری پرهیز شود .

4.ارایه سفته درمبالغ بالاتر چه مشکلی ایجاد می کند؟

با توجه به سؤالات زیادی که دوستان حسابدار می پرسند که ارایه سفته درمبالغ بالاتر چه مشکلی ایجاد می کند باید گفت از همه مهمتر یک دغدغه ذهنی برای خود صادرکننده و متعهد سفته ایجاد می کند که مبادا کارفرما از آن سوء استفاده کند،یا بر علیه حسابدار صادرکننده ضمانت اقدامی کند ، همین موضوع موجبات نگرانی خاطر را فراهم می کند . بدلیل جلوگیری از نگرانی ها و آسودگی خاطر پیشنهاد می شود،در ارایه سفته به هر شرکتی و به هر مبلغی که شرکتها و مؤسسات درخواست می کنند احتیاط کنید و حتما در صورتیکه مبالغ بالای ضمانت درخواست می کنند در همکاری با آن شرکت تجدید نظر کنید .

5.هنگام ارایه و صدور سفته تضمینی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در صورت توافق و ارایه تضمین ( سفته )به منظور کاهش سوءاستفاده های احتمالی از سفته های تضمینی پیشنهاد می کنیم موارد زیر رار رعایت کنید.

الف: در صورت امضاء قرارداد بین طرفین ،سفته بصورت تضمین ارایه شود،بنابراین بدون امضای قرارداد از ارایه سفته خودداری شود و در صورت امکان موضوع ارایه سفته ( تضمین) در متن قرارداد کار گنجانده شود.

ب : سفته دروجه شرکت و بابت حسن انجام وظایف شغلی مطابق وظایف مندرج در قراردادکار صادر شود.

ج : حتما رسید سفته تضمینی از کارفرما اخذ شود.

د : پس از خاتمه همکاری و انجام تعهدات سفته تضمینی از کارفرما دریافت شود.

خدمات حسابداری،مشاوره مالیاتی،کارآموزی حسابداری ،آموزش مالیات،خدمات حسابداری ممتاز،کارآموزی حسابداری پیشرفته،آموزش مالیات کاربردی   

نکته مهم و قابل توجه :

یادمان باشد خیلی از شرکتها هم در ابتدا به خیلی از همکاران حسابدار اعتماد کردند و ضمانت و سفته ای اخذ نکردند ، اما متاسفانه این هم حرفه ای ها بودند که با رفتارهای غیر حرفه ای و بد عهدی ها سوء ظن نسبت به حسابداران در مدیران ایجاد کردند . بنابراین بکوشیم در حرفه حسابداری اخلاق حرفه ای و تعهد حرفه ای را درحد اعلا رعایت کنیم  و به خاطر مبلغی ناچیز  بالا و پایین حقوق ،حرفه حسابداری و سایر همکاران زحمت کش و مسئولیت پذیر را زیر سؤال نبریم .

درخاتمه برای همه حسابداران زحمت کش و دلسوز و دانا و با تجربه آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارم .

 

 دوستان در صورتیکه نسبت به این مطلب نقطه نظر ، انتقاد ، پیشنهادی دارند مارا مورد لطف قرار داده و نظرات خودرا به ایمیل sarmayegan@gmail.com  ارسال کنند.

 

شاد و پرانرژی و سربلند باشید .

نویسنده : مهدی مرادی

مدیر مؤسسه سرمایگان ( مشاورین مالی)

خدمات حسابداری،مشاوره مالیاتی،کارآموزی حسابداری ،آموزش مالیات،خدمات حسابداری ممتاز،کارآموزی حسابداری پیشرفته،آموزش مالیات کاربردی   

 

پیشنهاد موسسه سرمایگان :

۱. بیست و نهمین کارگاه فوت کوزه گری مهارتهای مالیاتی پولساز سال۹۷

۲. سی و پنجمین کارگاه تهیه صورتهای مالی اساسی با تجزیه وتحلیل 

3.کارگاه نوابغ حسابداری ویژه فارغ التحصیلان حسابداری بدون تجربه 

4. دوره جامع جهش به بازار کار حسابداری با تضمین اشتغال 

 

موسسه سرمایگان ارایه دهنده خدمات حسابداری ممتاز ، کارآموزی حسابداری پیشرفته و آموزش مالیات کاربردی

۰۲۱۸۶۰۸۳۲۹۶

تهران،میدان ونک

sarmayegan@gmail.com

www.sarmayegan.com

 
سرمایگان |خدمات حسابداری|مشاوره مالیاتی

4 دیدگاه برای “چرا از حسابداران سفته(ضمانت) می گیرند؟

  1. مسعود گفته:

    برای حقوق چرت حسابداری هیچ ارزشی نیس رواج ندین چرا کشورهای دیگه این مسخره بازی ندارن ور بندازین این رسم غلط رو

    • سرمایگان گفته:

      ‌با سلام کاربر گرامی سرمایگان

      دوست گرامی ما فقط چرایی دریافت تضمین از حسابداران را بررسی کردیم.

      ولی این را بدانید خیلی از حسابداران اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند . و خیلی از کارفرمایان از حسابداران گزیده شدند و بهمین خاطر ضمانت اخذ می کنند. در کشورهای توسعه یافته حسابدار باید اخلاق حرفه ای را رعایت کند.
      موفق باشید

      موسسه سرمایگان

  2. حسابدار شرکت خصوصی گفته:

    عرض سلام و تشکر

    مطلب خیلی روشنگر و قابل توجهی را در سایت درج کردید ، چقدر موشکافانه و مفید..

    براتون سلامتی و موفقیت آرزو می کنم . منتظر مطالب خوب و کاربردی دیگر از شما هستم.

    • سرمایگان گفته:

      با سلام کاربر گرامی سایت سرمایگان

      از حسن توجه و اظهار لطفتون سپاسگزاریم .

      چشم انشالله تلاش داریم مطالب کاربردی و دست اولی را خدمتتان تقدیم کنیم . منتظر باشید

      موفق باشید.
      موسسه سرمایگان ارایه دهنده خدمات حسابداری ممتاز ،کارآموزی حسابداری پیشرفته و آموزش مالیات کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سیزده =

مشاوره مالیاتی آنلاین