پیش بینی بازارکار حسابداری در سال 99

پیش بینی بازار کار حسابداری در سال 99

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید از بازارکار حسابداری و میزان تقاضا به حسابداران با تجربه در سال 99 اطلاعات حاصل کنید، می‌توانید از عوامل افزایش تقاضا برای دعوت به همکاری از حسابدار باتجربه در مقاله پیش بینی بازارکار حسابداری در سال 99 اطلاعات حاصل کنید.

 

هم اکنون که در ابتدای سال 99 بسر می بریم ،وظیفه خود می دانم شروع سال جدید 99 را به کلیه اعضای گرامی سایت سرمایگان تبریک عرض کنم.

امید است که سال جدید، سالی نکو ، پربار همراه با سلامتی و شادی وموفقیت و پر ازامیدو خیر و برکت برای همه مردم عزیز کشورمان ایران باشد. انشالله

هنگامی که این سطور نوشته می شود ،همه نگران شیوع و ابتلا به ویروس ناهنجار و مخرب کرونا در کشور و جهان هستیم.

برخود لازم می دانم از کادر درمانی و خدماتی بیمارستانهایی که بشدت در حال درمان مبتلایان و مبارزه با گسترش این ویروس خطرناک هستند خداقوت گفته و صمیمانه از آنها تشکر و قدردانی خود را اعلام نمایم .

برای زحمتکشان عرصه مقابله با این ویروس در هرجایگاهی ،سلامتی وشکیبایی از درگاه خداوند آرزومندیم.

 

اما برگردیم سر موضوع مقاله ،پیش بینی بازارکار حسابداری در سال 99

با بررسی و مطالعات انجام شده و بدلایلی که در ادامه مطلب ارایه می شود،به نظر اینجانب در سال 99 پیش بینی می شود با افزایش قابل توجه تقاضا برای جذب نیروی کار حسابداری در کشور روبرو خواهیم شد.

Factors increasing demand for accountants

عوامل افزایش تقاضا برای جذب حسابداران با تجربه در سال99

  1. اجرایی شدن مفاد ماده 97 ق م م اصلاحی سال 94
  2. به اجرا درآمدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از سال 99
  3. افزایش سهم مالیات در قانون بودجه سال 99
  4. افزوده شدن منابع جدید مالیاتی در بودجه سال99
  5. اعلام سیاستهای دولت در جهت توسعه اقتصادی و حمایت از تولید در سال 99

 

هم اکنون هر کدام از عاملهای افزایش تقاضا برای حسابداران با تجربه در زیر توضیح داده می شود.

 

1.اجرای ماده 97ق م م اصلاحی سال 94 از ابتدای سال 98

مهلت سه ساله مقررات ماده 97 ق م م سابق در سال 97 پایان یافت. و مقررات ماده 97 جدید قانون مالیاتهای مستقیم از سال 98 به اجرا درآمد.

مقررات ماده 97 جدید عبارتست از : تنظیم و ارایه اظهارنامه مالیات بر درآمد( عملکرد) بصورت شفاف،حاوی اطلاعات دقیق خرید و فروش و هزینه های انجام شده طی دوره،برای کلیه مودیان اعم ازگروه های3گانه اول دوم سوم اشخاص حقیقی(مشاغل) و اشخاص حقوقی الزامی است.

سازمان امور مالیاتی کشور و مقامات ارشد سازمان در خصوص اجرای الزامات ماده 97 ق م م جدید طی اطلاعیه های رسمی منتشره و مصاحبه های انجام شده چندین بار تاکید کرده اند.

بنابراین ازآنجا که بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی کشور در حوزه مشاغل قراردارند،به منظور رعایت الزامات ماده 97 ق م م ،در خصوص مدیریت و نگهداری حسابها و انجام تکالیف مالیاتی،نیاز به حسابداران باتجربه داشته و همین امر باعث افزایش تقاضا برای جذب حسابداران با تجربه خواهد گردید.

 

اطلاعیه_ماده_97-نمونه_61

 

2. به اجرا درآمدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از سال 99

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیانطبق بند ج ماده1قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از سال 99 ،کلیه دارندگان کسب کار ( مشاغل)و اشخاص حقوقی طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشورمکلفند از دستگاه POS دارای حافظه مالیاتی استفاده نمایند.

 

طبق ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی عدم رعایت تکالیف مقرر در این قانون جرایم سنگینی را بهمراه خواهد داشت.

 

هم اکنون پزشکان ،پیراپزشکان و موسسات خدمات پزشکی ،وکلا و مشاوران حقوقی و 15 صنف طبق قانون بودجه سال 98 و99 و اعلام سازمان امور مالیاتی که با زیر مجموعه هایشان که حدود 50صنف می شوند،مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان دارای حافظه مالیاتی و شناسه مالیاتی یکتا، ثبت شده در سامانه Tax.gov.ir از ابتدای سال 99 هستند.

 

متعاقب نصب، راه اندازی و استفاده از این دستگاه های کارتخوان دارای حافظه مالیاتی ،نگهداری اطلاعات خرید و فروش و مدیریت حسابها بصورت اصولی و طبق موازین حسابداری به منظور پاسخگویی به مقامات مالیاتی امری ضروری است.

 

همانطور که ملاحظه می کنید ، اشخاص مکلف به نصب و راه اندازی دستگاه POS دارای حافظه مالیاتی و شناسه یکتا بخش زیادی از مشاغل و دارندگان کسب وکار را شامل می شود.

 

بنابراین با توجه به فراوانی مشاغل و کسب وکارهای مکلف به نصب دستگاه POS دارای حافظه مالیاتی و رعایت تکالیف قانون پایانه های فروشگاهی در سال 99، پیش بینی می شود تقاضا برای بخدمت گرفتن حسابداران با تجربه وماهر افزایش نشان خواهد داد.

 

3. افزایش سهم مالیات در قانون بودجه سال 99

 

افزایش سهم مالیات در قانون بودجه سال 99

سهم مالیات در سال 1398 از بودجه کل کشور حدود 157،000 میلیارد تومان بود، که نسبت به مبلغ کل بودجه سال 98 به مبلغ 1.744.000  میلیارد تومان حدود 9%را نشان می دهد.

 

لیکن سهم مالیات در قانون بودجه سال 99 رقم 202.831 میلیارد تومان تصویب شده که نسبت به مبلغ کل بودجه سال 99 به مبلغ 2.026.650 میلیارد تومان حدود بیش از 10% را نشان می دهد.

 

با بررسی و مقایسه سهم مالیات بودجه سال 99 نسبت به سال 98 ، شاهد افزایش حدود 30% مبلغ سهم مالیات نسبت به سال 98 در بودجه سال 99 هستیم .

 

به تبع افزایش سهم مالیات در قانون بودجه کشور،پیش بینی می شود دامنه وصول مالیات و چتر مالیاتی بر روی بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی کشور گسترش یابد.

 

گسترش چتر مالیاتی بر روی فعالیتهای اقتصادی  ،فعالان اقتصادی این بخشها را وادار می کند برای مدیریت و پاسخگویی در برابر سازمان مالیاتی و ایجاد انضباط مالی و رعایت دقیق تکالیف مالیاتی به منظور مواجه شدن با ماموران مالیاتی و جلوگیر ی از ابهام در فرایند رسیدگی مالیاتی ،ناگزیر به استفاده از تجربه وتخصص حسابداران با تجربه شوند و همین امر باعث افزایش تقاضا برای جذب حسابداران باتجربه و ماهر خواهد گردید.

4.افزوده شدن منابع جدید مالیاتی در بودجه سال 99

Added new tax resources in the budget

با بررسی قانون بودجه سال 99 که طی بند های ز،ح ،ط،و،ش و ت تبصره 6 بودجه و جدول منابع درآمدی بودجه کل کشور ردیف های 110203مالیات بر مستغلات و 110104 مالیات بنگاههای اقتصادی نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی ، منابع جدید مالیاتی به ظرفیت مالیاتی کشور اضافه شده است.

 عمده این افزایش سهم مالیات ناشی از تعیین مالیات نسبت به خانه ها و خودروهای گران قیمت ، مالیات نسبت به مستغلات ،مالیات بر مصرف ، مالیات بر بنگاههای اقتصادی نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی ومالیات بر مشاغل را شامل می شود.

 

علاوه بر این با بررسی هایی که در نیمه دوم سال 98 توسط موسسه سرمایگان از تعداد مراجعین اخذ مشاوره مالیاتی و خدمات مالیاتی بعمل آمده است ، مشاهده گردید.

با شدت بخشیدن به اجرای تبصره 2 ماده 169 موضوع نصب و راه اندازی صندوق مکانیزه فروش دارای حافظه مالیاتی و شناسه یکتا ، بخشی از دارندگان کسب وکار در حوزه مشاغل خصوصا مشاغل تولیدی و بازرگانی ،به سمت تاسیس شرکت و فعالیت در قالب شخص حقوقی روی آورده اند.

 

با افزایش منابع جدید مالیاتی ،و مطالبه مالیات از آنها ، باعث می شود دست اندرکاران این منابع ( فعالیتهای اقتصادی دارای ظرفیت مالیاتی جدید)برای پاسخگویی و حضور در مراحل رسیدگی و دفاع مالیاتی ، آمادگی لازم را داشته باشند.

خاطر نشان می سازد مدیریت بخش حسابداری این منابع جدید مالیاتی قطعا توسط حسابداران با تجربه و ماهر امکانپذیر بوده و همین موضع موجب رشد تقاضای همکاری از حسابداران باتجربه وماهر خواهد شد.

5.اعلام سیاستهای دولت در جهت توسعه اقتصادی و حمایت از تولید در سال 99

 

در اعلام مواضع مقامات دولتی از ابتدای سال 99مبنی بر حمایت از صنعت و تولید و رشد اقتصادی کشور و کاهش نرخ بیکاری ، همگی بیانگر سیاستهای دولت در امر گسترش فعالیتهای اقتصادی بویژه در امر تولید در تمام بخشها می باشد.

 

بنابراین پیش بینی می شود با راه اندازی واحدهای صنعتی جدید و طرحهای توسعه ای و ارایه تسهیلات مورد نیاز صنایع بعد از ماجرای آزار دهنده و مخرب ویروس کرونا در کشور ،شاهد گسترش فعالیتهای تولیدی ، صنعتی و اقتصادی کشور باشیم .

 

به تبع گسترش فعالیتهای اقتصادی که امری اجتناب ناپذیر برای توسعه اقتصادی کشور و کاهش نرخ بیکاری می باشد، موضوع مدیریت حسابداری ،گزارشگری مالی و اجرای تکالیف مالیاتی به موازات توسعه اقتصادی در بنگاههای اقتصادی ،موجبات افزایش تقاضا برای به خدمت گرفتن حسابداران با تجربه را فراهم خواهد کرد.

 

بدون تردید بدلایل پیش گفته سال 99 سال جهش تقاضا برای دعوت به همکاری از حسابداران با تجربه و ماهر خواهد بود.

 

بنابراین حسابداران با تجربه و فارغ التحصیلان حسابداری که دارای دانش ومهارت کافی در امر حسابداری باشند ، می توانند براحتی با استفاده از فرصتهای شغلی جدید در سال 99 جذب بازار کار حسابداری شوند.

 

در کنار اینها حسابدارانی که دارای تجربه چندین ساله و از مهارت و تخصص و بینش خوبی نیزدر موضوع حسابداری ومالیات برخوردارند، می توانند بصورت انفرادی و یا گروهی با ایجاد کسب وکار حسابداری وتاسیس موسسه حسابداری به گسترش فعالیت خود و افزایش درآمد اقدام کنند.

 

البته تاسیس کسب وکار حسابداری نیازمند تلاش ، صبوری و یادگیری مستمر و برنامه ریزی و صرف وقت و سرمایه هست.

 

قطعا با هدفگذاری ، برنامه ریزی و اقدام  و استقامت می توان راه اندازی کسب وکار در حوزه حسابداری و ارایه خدمات حسابداری ، مشاوره مالیاتی و خدمات مالیاتی را محقق نمود.

 

به فارغ التحصیلان حسابداری فاقد تجربه نیزپیشنهاد می شود، درصورتی که قصد ورود به عرصه حسابداری در کوتاه ترین زمان را دارند ،از هم اکنون با جدیت و سرعت برای افزایش دانش  و مهارتهای مورد نیاز بازارکار حسابداری اقدام کنند.

 

هر حسابدار بدون تجربه که به موقع برای کارآموزی حسابداری و افزایش مهارت اقدام کند ،

سهم خود را از این بازار پر سود برداشت خواهد کرد.

 

نویسنده : مهدی مرادی مدیر موسسه سرمایگان و مشاور ارشد حسابداری و مالیاتی 

 

پیشنهاد موسسه سرمایگان : 

 

1.دوره جامع جهش به بازارکار حسابداری به شرط استخدام ویژه فارغ التحصیلان حسابداری بدون تجربه 

2.دوره جامع آموزش مالیات و مهارتهای مالیاتی پیشرفته در سال 99

3.چهل ونهمین دوره تهیه صورتهای مالی اساسی ورژن جدید 98 با تجزیه وتحلیل 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

مشاوره مالیاتی آنلاین