25سوال با پاسخ تشریحی مربوط به پلمپ دفاتر قانونی و ثبت رویدادهای مالی

موضوع پلمپ و اخذ دفاترقانونی و روش ثبت و نگهداری رویدادهای مالی ،از موضوعاتی است که کلیه حسابداران و حسابرسان و ماموران مالیاتی میبایست از آن آگاهی کافی داشته باشند.بنابراین همانطور که در مطالب قبلی سایت تاکید داشتیم آگاهی از مفاد آیین نامه اجرایی ماده 95 ق.م.م برای انجام امورحسابداری و اجرای تکالیف مالیاتی برای حسابداران وحسابرسان الزامی است. 

 

از اینرو در این مطلب تلاش شده است به منظور ارتقاء دانش ومعلومات دوستان حسابدار و حسابرس و فارغ التحصیلان حسابداری و دوستانی که دوره کارآموزی حسابداری را می گذرانند در خصوص نحوه پلمپ و اخذدفاترقانونی و نحوه نگهداری و ثبت رویدادهای مالی شرکتها و موسسات مطلبی کاربردی و افزاینده دانسته های حسابداری تهیه و تقدیم گردد. 

حسابداران و حسابرسان برای موفقیت و پیشرفت باید در 5 مورد خودرا تقویت و تجهیزنماید تا بتوانند مسیر موفقیت و پیشرفت در حسابداری را بسرعت طی کنند.

1.دانش 2.معلومات 3.مهارت 4.تجربه 5. بینش 

انشالله در آینده ای نزدیک در این خصوص مطلبی را تهیه و به اعضای محترم سایت و سایر علاقمندان تقدیم خواهیم نمود. 

موضوع آگهی از مفاد آیین نامه اجرای ماده 95 ق م م در دسته بندی معلومات حسابداری قرار می گیرد ،به خاطر اینکه معلومات از نوع دانسته هایی است که سرعت تغییرات آنها زیاد است. 

 

در زیر توجه شما را به مطلب 25 سوال و پاسخ مربوط به نحوه پلمپ و اخذ دفاترقانونی و روش ثبت و نگهداری  رویدادهای مالی جلب می کنیم.

1.بر چه اساسی شرکتها و موسسات و اشخاص حقیقی گروه اول باید دفاترقانونی تهیه و رویدادهای مالی را درآن ثبت نمایند؟

طبق ماده 6 قانون تجارت و ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی گروه اوّل مکلفند نسبت به پلمپ واخذ دفاتر قانونی در موعد مقرر قانونی وثبت رویدهای مالی خود درآن اقدام نمایند.

2.دلیل اینکه به دفاتر روزنامه وکل می گویند دفاترقانونی چیست؟و مرجع قانونی پلمپ دفاترقانونی

( روزنامه و کل) درکشورکدام سازمان است؟

ازآنجا که طبق ماده 11تا14 قانون تجارت دفاتر روزنامه و کل باید درمرجع اداره ثبت شرکتها ثبت ،پلمپ ومهر و امضاء شوند، بنابراین درآنصورت دفاترروزنامه وکل وجه قانونی پیدا می کنند.

3.کدام آئین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر ،اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنهاست؟

آئین نامه اجرایی ماده 95 ق. م. م. مربوط به نوع دفاتر، اسناد ومدارک و روشهای نگهداری آنهاست که به کلیه حسابداران و حسابرسان توصیه می شودحتما آنرا مطالعه ونکات آنرا در انجام امور حسابداری رعایت کنند.

4.گروه بندی صاحبان مشاغل را طبق آیین نامه اجرایی نام ببرید و تکالیف آنها را توضیح دهید؟

طبق ماده 2 آئین اجرایی ماده 95 صاحبان مشاغل براساس نوع و حجم فعالیت به سه گروه تقسیم بندی می شوند.

براساس حجم فعالیت :

1-گروه اوّل : مجموع فروش کالا و خدمات آنها بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد.

2-گروه دوّم : مجموع فروش کالا و خدمات آنها بیشتر از مبلغ  ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد.

3-گروه سوم : مودیانی که درگروه اوّل و دوّم قرار نمی گیرند.

براساس نوع فعالیت :

اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت از لحاظ انجام تکالیف مقرر در آیین نامه آجرایی ماده 95جزء مؤدیان گروه اول

محسوب می شوند.

الف. دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)

ب. صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط

 ج. صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر؛ د. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلنیک های تخصصی؛

ر. صاحبان مشاغل صرافی؛ ز. فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط ؛

5.در صورتیکه کسب وکاری (مشاغل)درآمدش صرفا از طریق ارایه خدمات باشد در چه صورت در گروه اول قرار می گیرد؟

طبق تبصره 1 ماده 2 آئین نامه اجرایی ماده 95 ق. م. م در مواردی که درآمد صاحبان مشاغل صرفأ ارایه خدمات باشد 50% مبالغ تعیین شده در گروه بندی مشاغل از نظر حجم فعالیت ملاک عمل می باشد . بنابراین کسب و کاری که صرفأ درآمدش از محل ارایه خدمات باشد درصورتیکه درآمدش بیشتر از مبلغ پانزده میلیارد ریال باشد در گروه اوّل مودیان قرار می گیرد.

6.دو نفربایکدیگرتعمیرگاهی را تاسیس کردند و درآمد سال اول آنها از محل ارایه خدمات 6میلیارد ریال می باشد این کسب و کار در کدام گروه مودیان مشاغل قرار می گیرد؟

بر پایه تبصره 2 و3 ماده 2 آئین نامه اجرایی ماده 95 ق. م. م. در مشارکت مدنی جمع مبلغ فروش کالا و خدمات کلیه شرکاء ملاک عمل می باشد . بنابراین این کسب و کار جزء گروه دوّم مشاغل قرار می گیرند  باید تکالیف گروه دوّم را اجرا نمایند.

مطلب مرتبط با موضوع: پلمپ دفاتر قانونی 

7.تفاوت اظهارنامه مالیات بردرآمد گروه اول با گروه دوم مشاغل چیست؟

طبق فصل سوّم ماده 3 آئین نامه اجرایی ماده 95 ق. م. م  اظهارنامه مالیاتی عملکرد گروه اوّل دارای صورت ترازنامه و صورت حساب سود و زیان بوده در صورتیکه اظهارنامه مالیات عملکردگروه دوّم مشاغل دارای صورت درآمدو هزینه و فاقد ترازنامه می باشد.

8.حداکثر ظرف چه مدتی دفاتر روزنامه وکل باید پلمپ و اخذگردند؟

طبق بند 2 ماده 6 آئین نامه اجرایی ماده 95 مودیان مکلفند برای هر سال مالیاتی فقط از دفاتری که طی سال مالیاتی قبل نزد اداره ثبت شرکتها ثبت شده است استفاده نمایند.

9.آیا ازدفاتر نانوشته امسال می شود برای سال بعد استفاده کرد؟

با توجه به مفاد آئین نامه ماده 95 و نحوه ثبت و پلمپ دفاتر قانونی که در آن شروع و پایان سال مالی درج می شود نمی توان از دفاتر سال قبل برای سال بعد استفاده نمود.

10.طبق آیین نامه ماده 95 تکلیف مودیان برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری برای ثبت رویدادهای مالی چیست؟

طبق بند 3 ماده 6 آئین نامه ماده 95 مودیان برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری جهت ثبت رویدادهای مالی خود ، مکلفند از نرم افزار مورد قبول سازمان امور مالیاتی که دارای ویژگی ها ، معیارها و ضوابط اعلامی سازمان باشداستفاده نمایند.بنابراین از این به بعد در مورد انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری توصیه می شود به مفاد این بند توجه داشته باشید.

11.آیا محدودیتی برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری وجود دارد؟

با توجه به بند 1-3 ماده 6 آئین نامه ماده 95 ، استفاده از نرم افزار های قبلی تامدّت سه سال از تاریخ 01/01/1395 مجاز خواهد بود و بعد از آن منوط به مطابقت نرم افزار حسابداری مورد استفاده با ویژگی ها و معیارهاو ضوابط اعلامی از سوی سازمان خواهد بود.

12. آیا مودیان مجاز به ثبت ماهیانه خلاصه عملیات رویدادهای مالی در دفاترقانونی هستند؟

طبق قسمت آخر بند 1-3 ماده 6 آئین نامه اجرایی ماده 95 ، مودیان مکلفند وبعبارتی مجاز هستند تا قبل از مطابقت نرم افزار حسابداری مورد استفاده با ضوابط سازمان مالیاتی حداقل ،ماهی یکبار خلاصه عملیات رویدادهای مالی داده شده در نرم افزارحسابداری را در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد در دفتر کل منتقل کنند.و نیازی هم به مکاتبه و معرفی نرم افزار حسابداری به واحد مالیاتی ندارند.

13.نوشتن دفاتربا کدام ابزارنوشتن، ممنوع است؟

طبق بند 6 ماده 6 آئین نامه ماده 95 نوشتن دفاتر با مداد در دفاتر ممنوع می باشد . بنابراین نوشتن دفاتر با خودکار ، خودنویس و روان نویس مجاز است . و در هیچ کجای آیین نامه نیامده است که ثبت اشتباه را با خودکار قرمز اصلاح کنید.

مطلب مرتبط با موضوع : ۷ اشتباه خطرناک در اخذ، پلمپ و ثبت دفاتر قانونی( روزنامه و کل)

14.تاخیر ثبت دفاتر در مورد شرکتها و موسسات تازه تاسیس تا چند ماه مجاز است؟

-بر پایه بند9 ماده6 آئین نامه ماده 95 ، تأخیر نوشتن دفاتر در مورد اشخاص حقوقی وحقیقی گروه اوّل(جدید التاسیس ) که مکلف به نگهداری دفاتر قانونی می باشند از تاریخ شروع فعالیت تا دو ماه مجاز خواهد بود.

15.شرکتی در سال96 تاسیس وتا اواسط سال 97 هیچ گونه فعالیتی نداشته و دفاترقانونی اخذ نکرده ،آیا مجاز هست در میانه سال دفاتر اخذ و ثبت نماید؟

بر اساس بند 11 ماده 6 آئین نامه ماده 95 اخذ و پلمپ وثبت دفاترضمن سال مالی مشروط بر اینکه تا تاریخ ثبت هیچگونه فعالیت مالی و پولی صورت نگرفته باشد، مجاز است .

16.طبق آیین نامه در چه صورت علی الرغم ارایه دفاتر،حکم عدم ارایه دفاتر را دارد؟

طبق بند12ماده 6 آئین نامه ماده 95 ، ارایه دفاتر سفید و نانویس در حکم عدم ارایه دفاتر محسوب می شود.

17.تکالیف مودیان گروه دوم و سوم مشاغل در مورد نگهداری اسناد و مدارک مربوط به معاملات خودچیست؟

 بر اساس بند ب و پ ماده 6 آئین نامه ماده 95 صاحبان مشاغل گروه دوّم و سوّم مشاغل مکلفند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی، فروش کالا یا ارایه خدمت اسناد خرید کالا و سایر اسناد هزینه های انجام شده را به تفکیک وبه ترتیب تاریخ وقوع هر یک رویدادهای مالی نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را ماهانه در فرمهای مخصوص پیوست آئین نامه ماده 95 درج نموده و به مأموران رسیدگی مالیاتی تحویل دهند.

 مطلب مرتبط با موضوع :راهنمای تصویری درخواست اینترنتی پلمپ دفاترقانونی روزنامه وکل

18.صاحبان مشاغل گروه اول درچه صورت،تکلیفی برای نگهداری دفاتر قانونی ندارند؟

طبق ماده 7 آئین نامه ماده 95 صاحبان مشاغل که مکلف به نصب و استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش می باشند ، در صورت رعایت آئین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 169ق. م.م ، تکلیفی برای نگهداری دفاتر این آئین نامه نخواهند داشت.

19.خصوصیات صورتحساب فروش کالا و خدمات را طبق ماده 169 و آئین نامه اجرایی ماده 95 توضیح کنید؟

صورتحساب فروش باید دارای شماره سریال چاپی یا ماشینی حسب مورد، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی ، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کد پستی فروشنده و خریدار ومشخصات کالاو یا خدمات ارایه شده ، تعداد و مبلغ آن باشد.

20.انواع صورتحساب فروش را طبق آیین نامه اجرایی ماده 95 ق .م .م نام ببرید؟

صورتحساب های فروش چهار نوع به شرح زیر می باشند:

1.صورتحساب نوع اول : دارای سریال چاپی یا ماشینی ، تاریخ و باید شامل مشخصات کامل فروشنده و خریدار( نشانی دقیق باکد پستی و کد اقتصادی ویا کد ملی خریدار و فروشنده و مشخصات کالا و خدمت و مقدار و مبلغ آن باشد. (استفاده برای کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی گروه اول الزامی است)

2.صورتحساب نوع دوم :صرفاً در موارد استفاده از(صندوق مکانیزه فروش) یا تجهیزات مشابه صادره می شود و

باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ وحداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام،نام خانوادگی، شماره اقتصادی، نشانی کامل وکد پستی فروشنده ومشخصات کامل یاخدمات ارائه شده، مقدارومبلغ آن باشد.

در حال حاضر 29 صنف مشمول استفاده از این نوع صورتحساب می باشند.

3.صورتحساب نوع سوم :(صورتحساب الکترونیکی) که دارای شماره سریال ماشینی ،تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی ،شماره اقتصادی و نشانی کامل و کد پستی و مشخصات کالا و خدمات ارایه شده ، مقدار و مبلغ بوده و از طریق سامانه آنلاین معاملات صادر و دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی می باشد.

4.صورت حساب نوع چهارم : صورتحساب فروش كالا ويژه مسافران تبعه كشورهاي خارجي(در زمان عرضه كالا)

21.در چه صورت درج مشخصات خریدار درصورتحساب فروش الزامی نمی باشد؟

طبق تبصره ماده 8 آیین نامه اجرایی ماده 95 ، در صورت فروش به مصرف کننده نهایی درج مشخصات خریدار از نظر آئین نامه اجرایی ماده 95 الزامی نمی باشد.

22.آیا مودیان مجاز هستند روش نگهداری دفاتر و اسناد حسابداری را از دستی به مکانیزه طی سال تغییر دهند؟

طبق ماده 9 آیین نامه ماده 95 ، تغییر روش نگهداری دفاتر ، اسناد حسابداری از طریق نرم افزار حسابداری به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی حسب مورد مجاز نخواهد بود.

23.از سال 98 مودیانی که از روش مکانیزه برای نگهداری دفاتر و اسناد حسابداری اقدام می کنند،چه تکلیفی را باید رعایت کنند که در غیر اینصورت حکم عدم ارایه دفاتر را خواهد داشت؟

طبق ماده 12 آئین نامه ماده 95 ، اشخاصی که دفاتر و اسناد حسابداری خود را به صورت مکانیزه نگهداری می کنند ، مکلفند حسب درخواست کتبی مأموران مالیاتی ذیربط ، هنگام رسیدگی ، دستور العمل نحوه کار با نرم افزار مالی،مربوط، رمز دسترسی لازم به اطلاعات نرم افزار رابه مأموران ارایه نمایند، در غیر اینصورت در حکم عدم تسلیم دفاتر خواهد بود.

24.موارد رد دفاترقانونی  را نام ببرید؟

موارد رددفاتر قانونی به شرح زیر می باشد.

1.در صورتی که دفاتر ارائه شده نزد مراجع ذیربط به ثبت نرسیده باشد یا فاقد یک یا چند برگ باشد.

  1. عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز.
  2. تأخیر تحریر دفاتر روزنامه بیش از 15 روز و تأخیر تحریر دفترکل زاید برحد مجاز مندرج در این آئین نامه.
  3. عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب دردفاتر مرکز طبق مقررات این آئین نامه.
  4. در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مؤدی از دسترس وی خارج شده باشد و غیراختیاری بودن موضوع مورد تائید بالاترین مسئول اداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد.
  5. عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی با اطلاعات موجود در سیستم های ماشینی (مکانیزه – الکترونیکی)، در مورد اشخاصی که ازسیستم های مذکور استفاده می نمایند.
  6. جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در دفتر روزنامه.
  7. عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت شده اعم از تحریر شده و نانویس .
  8. تغییر نرم افزارحسابداری مورد استفاده در طی سال مالیاتی بدون ا طلاع قبلی اداره امور مالیاتی ذیربط
  9. تغییر روش نگهداری دفاتر، اسناد حسابداری از ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی.
  10. تحریردفاتر به غیر از پول رایج کشور و زبان فارسی.
  11. حذف برخی از عملیات در دفاتر الکترونیکی.
  12. طبق ماده 13قانون تجارت تراشیدن و درحاشیه ویا بین سطورنوشتن ممنوع است و باعث رد دفاتر قانونی می شود.

25.طبق مفاد آیین نامه اجرایی ماده 95 ق م م رویدادهای مالی حداکثر ظرف چه مدتی باید در سیستم حسابداری ثبت گردند؟

طبق بند 3 ماده 16 آئین نامه ماده 95، تأخیر تحریر دفاتر روزنامه بیش از 15 روز و تأخیر تحریر دفترکل زاید بر حد مجاز مندرج در آئین نامه از موارد رد دفاتر خواهد بود . بنابراین حداکثر ظرف 15 روز باید رویداهای مالی در سیستم حسابداری ثبت گردند.

 

تهیه و گردآوری : مهدی مرادی مشاور ارشد حسابداری و مالیاتی 

 مطلب مرتبط با موضوع : دانلود آئین نامه جدیدتحریردفاترقانونی ودفترمشاغل

 

پیشنهاد سرمایگان : 

1. سی وسومین کارگاه‎ سرّی فوت‎کوزه‎گری مهارتهای مالیاتی شرکتها،موسسات ومشاغل

2.چهلمین کارگاه تهیه صورتهای مالی اساسی با تجزیه وتحلیل 

3.دوازدهمین کارگاه نوابغ حسابداری ویژه حسابداران بدون تجربه

 

موفق باشید.

موسسه سرمایگان ارایه دهنده خدمات حسابداری ممتاز ، کارآموزی حسابداری پیشرفته و آموزش مالیات کاربردی 

www.sarmayegan.com

۰۲۱۸۶۰۸۳۲۹۶

سرمایگان |خدمات حسابداری|مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + سیزده =

مشاوره مالیاتی آنلاین