بدون این 6 عامل کسی حسابدار نمی شود.

6 مؤلفه اساسی در موفقیت و پیشرفت حسابداران پردرآمد وجود دارد که بدون آنها امکان ندارد کسی حسابدار شود.

، تاکنون در هیچ کتاب حسابداری ندیده ام که دستورالعمل و راهکاری برای طی نمودن مسیر موفقیت و افزایش درآمد حسابداران ارائه شده باشد . همه کتابهای حسابداری تا دلتان بخواهددر باره موضوعات حسابداری تهیّه و تألیف شده است .

اگر هم اکنون حسابدار و یا فارغ التحصیل حسابداری جویای کار یا دانشجوی حسابداری هستید شاید برایتان سؤال باشد که چگونه می توان از حسابداری درآمد بالا کسب کرد و از نردبان موفقیت و پیشرفت بالا رفت؟

بنابه تجربه حدوداٌ 30ساله ام در حرفه حسابداری و تدریس بیش از 12 سال و تحقیقات و بررسی هایی که بعمل آورده ام . به این نتیجه رسیده ام که 6 مؤلفه یا عامل اساسی ضامن موفقیت و ارتقاءدرآمد حسابداران می باشد .

ازاین 6 عامل می توان به ترتیب زیر نام برد :

  • دانش

  • معلومات

  • مهارت

  • تجربه

  • بینش

  • راهکار

 

هم اکنون در اینجا به تشریح این 6 عامل می پردازیم :

دانش حسابداری

اوّلین گام برای ورود به عرصه حسابداری ، کسب دانش و مفاهیم نظری و بنیادی علم و فنّ حسابداری است . در حال حاضر بیشتر مراکز دانشگاهی و آموزشی در حوزه حسابداری عمدتاٌ موضوع دانش حسابداری را به فراگیران ارائه می دهند . از آنجا که این بخش بیشتر جنبه نظری دارد . بنابراین ارائه آن نیاز به تجهیزات و امکانات زیادی ندارد و در حد یک کلاس کافی است .

دانش حسابداری مجموعه ای از مفاهیم نظری شامل تعاریف حسابداری ، مفروضات حسابداری ، اصول پذیرفته شده حسابداری ، میثاقهای محدود کننده حسابداری ، استانداردهای حسابداری و حسابرسی، تئوری های حسابداری ،مبانی و روش های عمومی حسابداری ، قوائد حسابداری و حسابرسی ، نحوه نگهداری حسابها و نحوه گزارشگری حسابداری و000 را در برمی گیرد .

تغییر در این دسته از مفاهیم خیلی کند است،به همین خاطر در طبقه بندی دانش قرار می گیرد.

معلومات حسابداری :

بخشی دیگری از دانسته هایی که در حوزه حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد و آگاهی از آنها برای حسابداران ضروری است . معلوماتی در حوزه قوانین و مقررات کشوری است .

این معلومات که دانستن آنها در کنار دانش حسابداری برای اجرای عملیات حسابداری لازم است ، شامل قوانین مالیاتهای مستقیم و ارزش افزوده ، قانون تجارت ، قانون کار، وتأمین اجتماعی ، قانون صدور چک و مقررات بانکی ، دستورالعمل ها و شیوه نامه های حرفه ای ، و آئین نامه ها و بخشنامه های صادره در حوزه قوانین می باشد .

از آنجا که این قوانین در حوزه مصوبات دولت و کشوری است برحسب مصالح و نیازهای جامعه امکان تغییر در آنها وجود داشته و به سبب تغییرات سریع در مفاد قوانین ، بروز بودن و اطلاع و آگاهی از آخرین تغییرات قوانین و مقررات ،می بایست در برنامه های کاری حسابداران وحسابرسان قرار داشته باشد.

مهارت حسابداری :

اجرای عملیات حسابداری ، بنگاه های اقتصادی و کسب و کارها بدون مهارت های حسابداری امکان پذیر نمی باشد. حسابداری ،حرفه ای است که رویدادهای مالی یک مؤسسه اقتصادی را جمع آوری و متکی به دانش و معلومات حسابداری ثبت و نگهداری و در نهایت در قالب گزارش های استاندارد و مدیریتی برای استفاده کنندگان اطلاعات تهیّه و ارائه می شود .

حال حسابداران برای تولید و ارائه گزارش های مالی،  نیازمند مهارت های اساسی هستند . بخشی از آن مهارت ها شامل : توانایی صدور اسناد حسابداری ، توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری و Excel ، محاسبات حقوق و دستمزد ، تهیه صورتهای مالی اساسی ، تهیّه اظهارنامه مالیاتی ، تهیّه بهای تمام شده کالای ساخته شده  و در خصوص مهارت های نرم شامل مهارت تهیّه رزومه شغلی ، مصاحبه شغلی ، مکاتبات اداری ، فنون ارتباطات و مذاکره با همکاران ، مشتریان را شامل می شود .

این دسته از مهارت ها ، یاد گرفتنی و نیازمند صرف وقت و تکرار و تکرار تا در حسابداران نهادینه شود . وجود مهارت های برجسته ، مؤثر در حسابداران تضمین کننده موفقیت و تسریع در صعود حرفه ای آنهاست .

به فارغ التحصیلان و دانشجویان حسابداری پیشنهاد می کنم از انجا که در دانشگاه ارایه مهارتهای کلیدی حسابداری خیلی ضعیف می باشد بنابراین قبل از ورود به بازارکار حسابداری در زمینه کسب مهارت های مورد نیاز با شرکت در کارگاه های کارآموزی حسابداری پیشرفته مهارتهای حسابداری خودشان را افزایش و سپس برای ورود به بازار کار حسابداری اقدام کنند.

تجربیات حسابداری :

سه عامل پیش گفته را می توان گفت عمومی هستند و برای حضور در عرصه حسابداری در هر شرکت یا کسب و کاری حسابداران نیاز دارند ، بدون تردید ، بدون آنها ورود و فعالیت در عرصه حسابداری غیر ممکن است .

 موضوع تجربه حسابداری شامل بکارگیری دانش ، معلومات و مهارت ها در عملیات حسابداری شرکت ها و مؤسسات به کرّات می شود .

هم اکنون حسابدارانی که از دانش ، معلومات و مهارت های حسابداری کافی برخوردارند ، واجد الشرایط حضور در عرصه حسابداری هستند ، امّا این دسته از حسابداران هنوز تجربه کافی برای قبول مسئولیت حسابداری به تنهایی را ندارند، لازم است زیر نظر حسابداران با تجربه  امور حسابداری را به انجام برسانند و تکرار امور حسابداری و نظارت حسابداران با تجربه بر حسن اجرای عملیات حسابداری و رفع نمودن اشتباهات احتمالی حسابداران تازه کار ، شرایط کسب تجربه حسابداری را برای این نوع حسابداران فراهم می کنند .

 تحمّل و صبوری حسابداران تازه کار و دقّت و داشتن دانش و مهارت و معلومات روز حسابداری ، زمینه انتقال تجربه و ارتقاء تجربیات مفید را برای حسابداران ایجاد می کند .

کسب تجربیات حسابداری نیازمند زمان ، دانش ، مهارت ، معلومات ، بردباری ، اشتیاق ، پایداری ، همت و پشتکار است .

بخشی از تجربیات حسابداری را می توان تجربه تهیّه حقوق و دستمزد کارکنان ، تجربه بستن حسابها در پایان دروه مالی ، تجربه تهیّه صورتهای مالی اساسی در شرکتهای مختلف ، تجربه تهیّه گزارشات با ارزش مالی در محیط Excel  ، تجربه مصاحبه شغلی ، تجربه اجرای تکالیف مالیاتی شرکتها را برشمرد .

هم اکنون کسب تجربه حسابداری به آسانی برای فارغ التحصیلان حسابداری فراهم نیست ، توصیه می شود فارغ التحصیلان حسابداری با گذراندن دوره کارآموزی حسابداری و مطالعه و صرف وقت و پول ، سرمایه ارزشمند نیروی جوانی و مدرک تحصیلی خود را از قوه به فعل در آورند و امکان درآمدزایی و پیشرفت فعلی خود را ایجاد کنند ، هم اکنون بازار کار حسابداری نیازمند حسابدارانی است که دارای دانش ، معلومات ، مهارت و تجربیات حسابداری به اندازه مؤثر و کافی باشند .

بینش حسابداری :

شاید درخصوص بینش حسابداری در کتب حسابداری و مقالات  حسابداری زیاد بحثی بعمل نیامده باشد. امّا حسابداری که با تکیّه بر دانش ، معلومات و مهارتها و تجربیات حسابداری قدرت حل مسئله پیدا می کند بواقع فردی است که به  بینش حسابداری رسیده است . بنابراین حسابداری که به بینش مالی رسیده است می تواند حضور مؤثر و سودمندی در امور حسابداری شرکتها داشته باشد .

حسابدار دارای بینش حسابداری با تکیه بر خردمندی ، تجربه ، زیرکی ، دانش و معلومات ، مهارت و تجربیات حسابداری وسیع خود ، توانایی حل مسایل حسابداری شرکتها و موسسات را دارد .

بینش حسابداری به حسابداران قدرت یافتن راه حل های کم هزینه و مؤثر برای مسائل حسابداری شرکتها را می دهد .

بینش حسابداری موجب ارتقاء کیفیت گزارش های حسابداری می شود ، رشد ، توسعه حسابداری مدیون بینش حسابداری است در حال حاضر حسابدارانی که دارای بینش حسابداری قوی باشند کم هستند و دلیل اش هم این است که حسابداران شاغل مطالعات شان محدود و درگیر کارهای جاری حسابداری شده اند .

حسابداران پردرآمد ، حسابدارانی هستند که دارای دانش کافی حسابداری ، و از آخرین تغییرات در حوزه قوانین و مقررات حسابداری آگاهی دارند وبرای کسب مهارتهای کلیدی و مؤثر حسابداری وقت می گذارند ، از دانش و معلومات و مهارتهایشان به جا استفاده کرده و تجربیات ارزشمندی را کسب می کنند و همه اینها موجب فراهم نمودن بینش حسابداری می شود .

راهکار :

در دنیای تجارت و کسب و کار شرکتها و مؤسسات با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه هستند ،وضع قوانین جدید ، تحولات تکنولوژیک و رقابت های اقتصادی فشرده ، شیوه های نوین درآمدزایی در بستر اینترنت ، توقعات سرمایه های انسانی ، سرمایه های انسانی هوشمند ، همه اینها برای شرکتها و بنگاه های اقتصادی شرایطی را ایجاد کرده اند که اداره کسب و کار را با تنگنا و دشواری مواجه نموده است .

حال با توجّه به این شرایط ، شرکتها با مسائل جدیدی روبرو شده اند که راهکارها و راه حل ها ی نوین را برای برطرف کردن مسائل جدید می طلبد.

هم اکنون حسابدارانی موفق اند که بتوانند راهکارهای جدید و مؤثر و کم هزینه برای رفع مشکلات و اجرای امور حسابداری و تکالیف شرکتها ارائه دهند .

ارائه راهکارهای مؤثر و ثمر بخش از طرف حسابداران برای اداره بهتر سیستم اطلاعاتی حسابداری مستلزم ، دانش حسابداری کافی ، معلومات و اطلاعات روز حسابداری ، مهارت و تجربه مؤثر و سودمند ، بینش حسابداری قوی است ، با تکیه بر اینها می توان راه حل های کارگشا برای مسائل دشوار شرکتها ارائه نمود.

بنابراین مهارت ارزشمند ، شناخت و ارزیابی مسائل و مشکلات امور حسابداری شرکتها و یافتن راه حل و ارائه راهکارهای مؤثر و برطرف کننده مشکلات و تسریع در امور حسابداری در شرایط رقابتی امروز ، مهارت فوق العاده مهم و اساسی برای حسابداران ارزش آفرین است .

 نویسنده : مهدی مرادی مشاور ارشد حسابداری و مالیاتی و مدیر موسسه سرمایگان

خدمات حسابداری ،مشاوره مالیاتی ، مشاوره حسابداری ، خدمات مالیاتی را از ما بخواهید .

هرگونه سوال حسابداری ومالیاتی دارید از ما بپرسید .

۰۲۱۸۸۱۹۱۳۵۳ و09128451719

شما می توانید جهت اخذ مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات حسابداری ،مشاوره مالیاتی  با ما تماس بگیرید.

09128451719

موسسه سرمایگان ارایه دهنده خدمات حسابداری ممتاز، کارآموزی  حسابداری پیشرفته و آموزش مالیات کاربردی

  www.sarmayegan.com

۰۲۱۸۶۰۸۳۲۹۶

سرمایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

مشاوره مالیاتی آنلاین