از شکست نترسید

 

Self-Development-Success-Leadership-Todd-Nielsen

کارشناس بزرگ امریکایی به نام زیگ زیگلار میگوید شکست یک واقعه است. هیچ فردی شکست نمی خورد،به شرط آنکه زاویه دید خود را تغییر بدهد. در یک واقعه ای که شکست می خورید،از آدم ها شکست نمی خورید. به شکست ها به عنوان یک واقعه نگاه کنید و آن ها را فرصت هایی تلقی کنید که از دست رفته اند. بنابراین ،هر گاه که ازکارم اخراج می شوم،درست است که تا مدتی فکر آن مرا آزار می دهد،ولی بازهم به خود می آیم و توقفی کوتاه می کنم و پس از آن از نو آغاز می کنم مانند آنکه هیچ اتفاقی نیفتاده است. همیشه فکر می کنم که فردا روز دیگری است.

درباره این موضوع بیشتر فکر کنید. اگر به گذشته خود فکر کنید ،متوجه می شوید که دفعات بسیاری شکست خورده اید ولی اکثر آن ها را فراموس کرده اید. صاحب فروشگاه میسی در نیویورک هفت بار شکست خورده تا سر انجام توانست اولین فروشگاه موفق خود را در نیویورک راه اندازی کند.داستان نویس بزرگ انگلیسی به نام جان کریستی ،وقتی اولین داستان خود را برای ناشر فرستاد ،روز بعد ناشر آن را مسترد داشت و753باراین عمل تکرار شد تا موفق شدتا اولین اثر خودرا در مطبوعات به چاپ برساند.

ترس از شکست یک مشکل اخلاقی و رفتاری است. در روزنامه وال استریت جوانان پیامی چاپ شده بود با مضمون غصه شکست را نخورید. غصه فرصت هایی را بخورید که از دست می دهید زیرا از این فرصت ها هرگز استفاده نمی کنید و فرضیه های خود راجامعه عمل نمی پوشانید.

ابراهام لینکن، رئیس جمهور امریکا از شکست وحشت نداشت . این مرد بزرگ آنقدر درانتخابات شکست خورد تا سر انجام یادگرفت چگونه وارد کاخ سفید امریکا شود . ازبزرگی حکایت می کنند که گفت:

((شکست؟هرگز با او ملاقاتی نداشتم. تنها موردی که مواجه شدم عقب نشینی بود)).

سال ها پیش در جایی خواندم که موفقیت هیچ توضیحی ندارد و شکست هیچ توجیهی.فقط نحوه برداشت ما مهم است که شکست و موفقیت را چگونه معنی کنیم.

ما آدم ها همیشه انجام کارها را به تعویق می اندازیم. پیش خودمان توجیه می کنیم وعذر بهانه می تراشیم . احمقانه است اگر اعتقاد داشته باشیم که برای انجام هر کاری همه نوع پیش شرط لازم است و گرنه کاری از دست ما بر نمی آید.

برای خلاقیت بیشتر پیش نیاز های بسیاری لازم است که تعدادی از آن ها از این قراراست:الهام،اجازه،اطمینان،نوبت،باید دیگران راه را برای ما هموار سازند،مقررات رعایت شود ،چیزی تغییر یابد، درصد مخاطره پایین باشد ، وقت بیشتری داشته باشیم ،آدم مناسب لازم است،دیگری باید سپر بلا ما باشد،بچه ها باید از خانه بیرون بروند،رضایت طرفین جلب شود،فرصت بهتری بدست آید،بهتراست فرداشروع کنیم،چک آپ سالیانه، به دوستان بهتری نیازم دارم ، سر راه من کسی نباشد و مخاطره ای مرا تهدید نکند.

شاید شما بتوانید از میان عذر و بهانه های فوق ،تعدادی را برای خود انتخاب کنید. شایدتعداد نوزده بهانه دیگر به آن اضافه کنید.

اما اگر با خودتان روراست باشید و آن سوی این عذرها را بررسی کنید،خواهید دید که درپس همه آن ها شیطانی خفته است که ترس از شکست نام دارد.

کسانی که از شکست می ترسند در واقع چهره خود را در پشت این بهانه ها پنهان کرده و آن ها را برای خود دستاویز قرار می دهند.این موضوع ، چیزی جز یک مشکل رفتاری نیست. آینده ما به شکست ها یا موفقیت های گذشته ارتباطی ندارد .

شما  میتوانید باتغییر رفتار خود آینده خود را تغییر دهید بدون آنکه ترس به دل راه دهید یا استباهی مرتکب شوید و این ساده است.

در حافظه شما گنج های بسیاری نهفته است.باید حفاری کنید تا به ذخایر آن دست پیداکنید. همان طور که برای دست یابی به نفت یا آب چاه می کنند. هر چه بیشتر و عمیق تردرفکر و ذهن خودکاوش کنید،به همان اندازه فرصت های  بهتری رابه دست می آورید.

به خاطر داشته باشید که وقتی از مادر به دنیا آمدید، خداوند وجود شما را با صفات خوب و پسندیده خلق کرد . این صفات خوب در مغز و روح شما تعبیه شده است .همه اینهامانند گنجینه های با ارزش در مغز شما نهفته است . کافی است چک بکشید و از این حساب بی کران استفاده کافی ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 11 =

مشاوره مالیاتی آنلاین