خدمات حسابداری :وظایف کارفرمایان درقبال سازمان تامین اجتماعی

 اشاره : مطابق قانون سازمان تامین اجتماعی کارفرمایان موظف اند نیرو هایی که در محل کار کارفرما مشغول به کار هستند را بیمه نمایند .بر اساس قانون تامین اجتماعی اجرای وظایف قانونی کارفرمایان مستلزم رعایت مراحلی است که در زیر می آید.برای اجرای وظایف قانونی شرکتها و موسساتی هستند که این نوع امور را برون سپاری می کنند و از موسسات خدمات حسابداری برای انجام وظایف قانونی خود استفاده می کنند. 

خدمات مالی ،خدمات حسابداری ،مشاوره مالی ، مشاوره مالیاتی ، خدمات بیمه تامین اجتماعی 

کارفرمایان لازم است : 1-پیمانکاران را موظف نمایند که پرسنل شاغل در اجرای پیمان ها را نزد سازمان بیمه و صورت مزد و حقوق وحق بیمه آنان را برابر مواد28و39قانون تامین اجتماعی در مهلت مقرر به سازمان ارسال وپرداخت نمایند.
2-همزمان باابلاغ قراردادبه پیمانکاران یک نسخه ازآن رابه سازمان ارسال نمایند.
3-درمورد قراردادهای ‎مشمول‎ ضوابط طرح‎های‎ عمرانی (موضوع‎مصوبات129و143شورای‎عالی‎تامین‎اجتماعی) براساس‎ بخشنامه ‎سازمان‎ مدیریت‎وبرنامه‎ریزی‎کشور درمورد قراردادهای ‎اجرایی (پیمانکاری) معادل 6/1 درصد از صورت ‎وضعیت ‎پیمانکار کسر و 5 درصد از محل‎ اعتبار طرح (جمعا6/6) و در مورد قراردادهای ‎مهندسین‎ مشاورمعادل 6/3 درصد از صورتحساب ‎مشاور12درصد از محل ‎اعتبار طرح(جمعا 6/15درصد) تامین‎ و به ‎هنگام‎ پرداخت ‎هریک ‎ازصورت ‎وضعیت‎های‎ پیمانکار و یا صورتحسابهای‎ مهندسین ‎مشاور به‎ حساب سازمان ‎واریز و در خاتمه ‎قرارداد تسویه ‎حساب ‎با پیمانکار و مهندسین‎ مشاور را منوط ‎به ‎ارایه ‎مفاصا حساب‎ صادره ‎از سازمان‎ بنمایند.
4-درمورد قراردادهای غیرمشمول طرح های عمرانی،حق بیمه مربوطه راباتوجه به نوع عملیات قراردادوتعهدات کارفرما و پیمانکار حسب مورداز صورت وضعیت پیمانکارکسروبه حساب سازمان واریز نمایند.
5-درمواردی که براساس بند4عمل نمایند،باید5درصدنسبت به هرصورت وضعیت یاصورتحساب پرداختی به پیمانکاران و مهندسین مشاور راکسرونگهداری وپرداخت مبالغ مکسوره وآخرین قسط آنان را موکول به صدورمفاصا حساب سازمان تامین اجتماعی نمایند.
6-درخاتمه کار اطلاعات مورد نیاز شامل میزان کل ناخالص کارکرد،تاریخ خاتمه و…را به سازمان تامین اجتماعی اعلام وپیمانکاران را جهت اخذ مفاصا حساب به سازمان راهنمایی نمایند.
7-دراجرای تبصره الحاقی به ماده 38قانون تامین اجتماعی چنانچه یک سال از پایان یا تعلیق ویافسخ قراردادهای پیمانکاری بگذرد وپیمانکاران اقدام به ارایه مفاصاحساب سازمان تامین اجتماعی به واگذارندگان کار ننمایند، با اعلام میزان بدهی پیمانکار از سوی سازمان واگذارندگان موظف می باشندحداکثرطی مدت 25روزاز تاریخ ابلاغ بدهی پیمانکاران را تا میزان 5درصدموضوع ماده38وآخرین قسط به حساب سازمان واریز نمایند.
8-درصورت عدم رعایت مراتب اشاره شده در بندهای فوق مسئولیت پرداخت حق بیمه مقرر و متفرعات آن به عهده واگذارندگان کار خواهد بود.

خدمات مالی ،خدمات حسابداری ،مشاوره مالی ، مشاوره مالیاتی ، خدمات بیمه تامین اجتماعی 
9-درقراردادهای عمرانی موضوع مصوبات 129و143شورای عالی تامین اجتماعی با توجه به توافق صورت گرفته فی مابین سازمان تامین اجتماعی و سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور مسئولیت پرداخت کل حق بیمه مقرر بر مبنای ماخذ مصوب(6/6درصدو6/15درصد)به عهده واگذارندگان کار می باشد که باید به هنگام پرداخت هر صورت وضعیت یا صورتحساب پیمانکاران ومهندسین مشاورکسروبه حساب سازمان واریز نمایند.
10-درقراردادهای غیر عمرانی که حق بیمه توسط واگذارنده کارازصورت وضعیت یا صورتحساب پیمانکاران ومهندسین مشاور کسر و به حساب سازمان واریز می شود ،نیازی به نگهداری 5درصدصوت وضعیت وصورتحساب های پیمانکار توسط واگذارنده کار نبوده و پرداخت آخرین صورت وضعیت یا صورتحساب پیمانکار و مهندسین مشاور موکول به صدور مفاصاحساب سازمان می باشد.

منبع :موسسه سرمایگان ( مشاورین مالی )

www.sarmayegan.com

02186083296

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 7 =

مشاوره مالیاتی آنلاین