آیا سابقه کارزیاد می تواند مضر باشد؟

آیا سابقه کارزیاد می تواند مضرّ باشد؟
سابقه کار طولانی

آیا سابقه کارزیاد می تواند مضر باشد؟

در این مطلب به این موضوع میپردازیم که آیا سابقه کار طولانی میتواند به عنوان یک عامل مضر شناخته شود یا خیر . این مقاله توسط مهدی سریرچی ترجمه شده و ضمیمه روزنامه دنیای اقتصاد گشته است.

چند روز پیش که به آرایشگاه رفته بودم، صاحب آنجا تعریف می‌کرد که تبلیغات باعث رونق کارشان شده و تعداد مشتریانش را افزایش داده است. به طور خاص به تبلیغی اشاره می‌کرد که در روزنامه‌های محلی منتشرکرده و در آن عنوان شده بود که او و همکارانش مجموعا بیش از 30 سال تجربه دارند.

وقتی نظرم را بیان کردم که این موضوع واقعا تاثیرگذار است به صورت خصوصی اشاره کرد که سابقه کاری واقعی آنها بالاتر از 50 سال است، اما علاقه ای ندارند دیگران بدانند.

 واقعا عجیب بود اغلب این تصور وجود دارد که تجربه بالاتر یک مزیت محسوب می‌شود، اما او معتقد بود اگر در تبلیغاتش اشاره می‌کرد که مجموع سابقه آنها 50 سال است ممکن بود مشتریان تصور کنند این آرایشگاه توسط چند فرد مسن اداره می‌شود که هنوز از ابزار و مدل‌های دهه 1970 استفاده می‌کنند، همین امر باعث می‌شد که همه افراد زیر 70 سال از آمدن به آنجا اجتناب کنند.

نکته بسیار جالبی بود. معمولا اغلب کارآفرین‌ها نسبت به اینکه مدت طولانی‌تری در کسب‌و‌کار هستند احساس مباهات می‌کنند. معمولا از سابقه کار به عنوان ابزاری برای جلب اعتماد مشتریان و اثر گذاری بر تصمیم خریدشان استفاده می‌شود و سابقه کاری بالاتر نوعی امتیاز برای بنگاه محسوب می‌شود، ولی این قاعده کلی اکنون مورد تردید است.

در دنیای امروزی ممکن است تاکید بر داشتن چندین دهه تجربه کاری، برای مخاطب ذهنیت منفی ایجاد کند. بلافاصله در ذهن مخاطب این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا استعداد و خلاقیت یک جوان را دارید؟ آیا به اندازه لازم از تکنولوژی روز بهره می‌برید؟ خدمات جامع ارائه می‌کنید؟ آیا با جان و دل درگیر کار می‌شوید یا اینکه فقط برای سرگرمی و گذران وقت کار می‌کنید؟ و در نهایت اینکه پیشنهاد مبلغ بالاتر صرفا به دلیل سابقه کاری بیشتر است یا دلیل آن مهارت بالای شما در کاری است که به عهده دارید؟

چنین سوالاتی باعث شد تا درباره استفاده از سابقه کاری به عنوان ابزار بازاریابی تجدید نظر کنیم. بدون شک نشان دادن اینکه درحرفه خود مهارت لازم را کسب کرده‌اید و صاحب صلاحیت هستید محاسن زیادی دارد، اما گاهي تاکید داشتن روی مدتها حضور در بازار کار ممکن است علیه شما کار کند مخصوصا اگر کالا و خدماتی را عرضه کنید که برای مشتریان به روز بودن آن کالا یا خدمت اهمیت زیادی داشته باشد.بدیهی است که این امر بستگی کامل به صنعتی دارد که در آن فعال هستید. مثلا اگر موضوع جراحی یک تومور مغزی باشد اغلب افراد ترجیح می‌دهند این عمل جراحی توسط کسی انجام شود که قبلا هزاران بار مشابه آن را انجام داده است،نه کسی که برای اولین بار چنین کاری می‌خواهد انجام دهد.

به صورت خلاصه اگر می‌خواهید درباره سابقه کاری تان پیغامی را به مشتریان خود منتقل کنید ابتدا بررسی کنید که آنها چه چیزی می‌خواهند؟ آیا سابقه طولانی بنگاهی که کالا یا خدمت مورد نیازشان را تامین می‌کند برایشان مهم است یا می‌خواهند با بنگاهی معامله کنند که در صنعت خود پیشرو باشد و از آخرین فن آوری‌ها بهره می‌برد؟ تفکر درباره این مساله باعث می‌شود که از ارسال پیام‌هایی که باعث فرار مشتریان می‌شود، اجتناب کنید.

مترجم مهدی سریرچی (ضمیمه روزنامه دنیای اقتصاد)

موسسه سرمایگان ارایه دهنده خدمات حسابداری ممتاز، کارآموزی  حسابداری پیشرفته و آموزش مالیات کاربردی

موفق باشید .

www.sarmayegan.com

۰۲۱۸۶۰۸۳۲۹۶

لوگوی سایت سرمایگان:خدمات حسابداری

 

One thought on “آیا سابقه کارزیاد می تواند مضر باشد؟

  1. لیلا صناعی میگوید:

    با سلام و روز بخیر
    آقای مرادی مطلبتون در مورد سابقه کار طولانی بسیار ارزشمنده من از خوندنش لذت بردم و تصورم این بود که سابقه میتونه یه مزیت باشه اما حالا

    • سرمایگان میگوید:

      با سلام سرکار خانم صناعی گرامی

      ضمن سپاس از حسن توجه تان

      از اظهارنظرتون سپاسگزاریم

      موفق و شاد باشید.

      موسسه سرمایگان ( مشاورین مالی و اولین مبتکر و مجری کارگاه های نوابغ حسابداری و جهش به بازار کار حسابداری ایران )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

مشاوره مالیاتی آنلاین