هشت توصیه مالی برای جوانان

1110

متاسفانه مبحث مدیریت دارایی های شخصی هنوز به یک درس در مدارس یا دانشگاه ها تبدیل نشده است به همین دلیل هنگامی که افراد پس از دوران تحصیل وارد بازارکارو دنیای تجارت می شوند اطلاعات بسیار اندکی از مسائل مالی و مبحث سرمایه کذاری دارند. اگر تصور می کنید درک مسائل مالی و موضوعات مربوط به بازار سهام کاری دشوار است و شما از پس آن بر نمی آیید اشتباه میکنید البته منظور این نیست که کسب اطلاعاتی مختصر وخواندن چند کتاب شما را به یک متخصص در این زمینه مبدل می کند اما برای آشنایی با مقدمات مدیریت دارایی های شخصی احتیاجی به سالها تحصیل و مطالعه ندارید.
قدم نخست تمایل به خواندن متون ساده درباره این موضوع است. حتی لازم نیست ریاضیات را در حد بالا بدانید. در مقاله حاضر هشت توصیه مطرح می شود که با توجه به آنها درک بهتری از پول و نحوه رفتار با آن پیدا خواهید کرد.

1-کنترل برخود را همین حالا بیاموزید

اگر فرد خوش شانسی باشید والدین تان هنگامی که کودک بودید این مهارت بسیار مهم را به شما آموخته اند اگر این طور نبوده متوجه باشید که هر چه زودتر مهارت کنترل خود وبه تعویق انداختن لذات آنی را بیاموزید،سریع تر می توانید مسائل مالی خود را منظم کرده و برنامه ریزی برای آن را آغاز کنید.برای مثال بسیار لذت بخش است که با وام و قرض گرفتن از اطرافیان وسایلی را که می خواهید خریداری کنید.

مسلما پس انداز و به تعویق انداختن خرید کالا های مورد نظر برای زمانی که شخصا پول کالا را تهیه کرده باشید سخت است اما آیا واقعا مایلید سودی بالا را برای خرید کالایی نه چندان ضروری پرداخت کنید . وضعیت بسیار خطرناکتر حالتی است که به خرید کالا به این شیوه عادت کنید. در این حالت بخش بزرگی از درآمد ماهانه شما صرف پرداخت سود وام هایی می شود که گرفتن آنهاضرورت خاصی نداشته است.

2-آینده مالی خود را به دست دیگران نسپارید

به یاد داشته باشید که اگر شخصا برای پولتان برنامه ریزی نکنید دیگران این کار را برای شما خواهند کرد و مشخص نیست آیا به سود شما رفتار خواهند کرد یا نه. البته این گفته به معنای استفاده نکردن از نظرات مشاوران مالی متخصص نیست ، برخی از افرادی که به جای شما درباره پولتان تصمیم می گیرند حسن نیت ندارند و برخی نیز اطلاعات کاملی درباره حوزه های مختلف سرمایه گذاری ندارند .

به جای اتکا به دیگران شخصاکسب اطلاعات درباره مفاهیم مالی و سرمایه گذاری را آغاز کنید و تنها در این حالت است که مشاوره با کارشناسان مالی برای شما نفع خواهد داشت . درک نحوه کارایی پول نخستین قدم در راه نفع بردن از پول است.

تا جایی که وقت شما اجازه می دهد در این باره اطلاعات کسب کنید . پول و سرمایه گذاری تا پایان عمر موضوعی بسیار حیاتی برای تمام انسان هاست.

3-دقت کنید پول تان صرف چه اموری می شود

هنگامی که مطالعه کتاب های پایه برای درک مدریت مالی شخصی را تا اندازه ای پیش بردید متوجه می شوید چطور باید ترتیبی دهید که هزینه هایتان بیش از درآمد تان نشود. بهترین روش برای این کار تنظیم بودجه خانواده یا شخص خود است.برای این کار صورت تمام هزینه ها و درآمدهای خود را یادداشت کنید وفکر کنید چطور می توانید برخی از هزینه های خود را کاهش دهید. پس از انجام این کارها متوجه خواهید شد چطور تغییراتی کوچک در هزینه ها تاثیراتی بزرگ در وضعیت مالی تان خواهد داشت .در بسیاری موارد صرف جویی های معقول به اندازه ارتقای شغلی و افزایش حقوق در بهبود موقعیت مالی شما موثر است. عادت به هدر دادن پول باعث می شود مجبور باشید برای تامین هزینه بیشتر کار کنید و در نتیجه وقت کمتری برای ارتقای توانایی های شخصی و رسیدگی به امور خانواده داشته باشید.

4-پس انداز کنید

یکی از اصول مدیریت مالی شخصی این است که مقداری از درآمد تان را هر ماه پس انداز کنید .هر قدر بدهی دارید یا هر قدر حقوق ماهانه شما پایین است دراین اصل مهم تغییری به وجود نمی آورد. داشتن مقداری پول برای وضعیت های اصظراری آرامش خاطر خاصی برای شما پدید می آورد و باعث می شود از لحاظ مالی دچار مشکل نشوید. از سوی دیگر هنگامی که هر ماه پس انداز می کنید پس از مدتی مقداری پول پس انداز شده به قدری افزایش می یابد که از حد مورد نیاز برای مواقع اضطراری بیشتر می شود .

از مازاد این پول می توانید برای سفر ، تفریح و برنامه ریزی برای بازنشستگی استفاده کنید اما نکته مهم این است که پول پس انداز شده را حتما در حساب بانکی با سود معقول قرار دهید در غیر این صورت تورم ارزش را از میان خواهد برد.

5-از همین حالا برای بازنشستگی پس انداز کنید

در هر سنی هستید یکی از ضروری ترین اقدامات ،آماده شدن برای زمانی است که بازنشسته می شوید.در این دوره هزینه های شما به شدت افزایش می یابد در حالی که از درآمدتان کاسته شده است.در دوره سرمایه گذاری برای بازنشستگی هر چی سن شما بالاتر است سرمایه گذاری های کم ریسک تر بکنید.هر چه زودتر این اقدام را آغاز کنید بازنشستگی راحتری خواهید داشت.

6-اطلاعات در باره مالیات کسب کنید

حتی قبل از اینکه نخستین فیش حقوقی را دریافت کرده باشید ضروری است اطلاعات کاملی از مقررات مالیات بر در آمد کسب کنید زیرا هنگامی که شرکت حقوقی را برای شما در نظر می گیرد باید بدانید چه میزان از آن کم خواهد شد و برای برنامه ریزی مالی چه مقدار پول در اختیار دارید.همچنین اگر قصد دارید شغل کنونی تان را برای کار در شغلی دیگر ترک کنید باید بدانید درآمد خالص شما پس از کسر مالیات چه میزان است. به طور خلاصه هر چه اطلاعات بیشتری از اقلام یاداشت شده در فیش حقوقی تان داشته باشید با دقت بیشتری می توانید به برنامه ریزی مالی بپردازید.

7- از سلامتی خود محافظت کنید

اگر پرداخت ماهانه حق بیمه درمانی برای شما بسیار دشوار است درباره پرداخت میلیونها تومان در بخش اورژانس بیمارستان به خاطر یک شکستگی ساده استخوان چه نظری دارید؟اگر بیمه نیستید حتی یک روز را معطل نکنید. اتفاق ها خیلی راحت رخ میدهند. اگر سلامتی جسمی شما به خطر افتد و توان حل آن را نداشته باشید تمام برنامه های دیگر زندگی تان مختل خواهد شد.

8-از ثروت خود محافظت کنید

اگر مایلید پولی که سالها برای جمع آوری آن تلاش کرده اید ناپدیدنشود باید اقداماتی برای حفاظت از آن انجام دهید.برای برنامه ریزی های مالی که خارج از تخصص شماست از مشاور استفاده کنید. این افراد باید ریسک انواع سرمایه گذاری را برای شما توضیع دهید و با سخنانی که شما درباره برنامه های آینده خود به زبان می آورید گزینه های مختلف سرمایه گذاری را معرفی کنند.

به یاد داشته باشید برای آنکه از لحاظ مالی موفق باشید و درکی صحیح از مفاهیم مالی داشته باشید به داشتن مدارک دانشگاهی احتیاجی ندارید. با به کار بستن این هشت توصیه قدم های اولیه را حرکت به سوی رونق مالی خواهید برداشت.

برگرفته از روزنامه سرمایه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 14 =

مشاوره مالیاتی آنلاین