مزایای استاندارد سازی کدینگ حسابداری

استاندارد سازی کدینگ حسابداری

مزایای استاندارد سازی کدینگ حسابداری

در شروع سال مالی جدید ، حسابداران معمولا اقداماتی را به مرحله اجرا درمی آورند که از مهمترین آنها می توان موارد زیر را نام برد.

1.اولین اقدام ایجاد بانک اطلاعاتی سال مالی جدید در نرم افزار حسابداری شرکت 

2.دومین اقدام انتقال سرفصل های حساب ( کدینگ حسابداری) به سال مالی جدید

3.و در مرحله سوم انتقال مانده حسابهای دایمی از سال مالی قبل به سال مالی جدید می باشد.

که در بیشتر نرم افزارها بعد از ایجاد سال مالی جدید، بطور خودکار سرفصل حسابها بهمراه مانده حسابها منتقل می شود.

 

اما موضوعی که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم استانداردسازی کدینگ حسابداری است.

دراغلب موارد که به منظور ارایه مشاوره مالیاتی و خدمات حسابداری به شرکتها مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که کدینگ حسابداری مورد استفاده بر اساس استانداردهای حسابداری و خصوصیات صنعت تنظیم نشده اند .

معمولا حسابداران از کدینگی استفاده می کنند که در نرم افزار حسابداری بصورت پیش فرض وجود داشته و یا بر حسب نیاز و سلیقه فردی آن را تهیه و مورد استفاده قرار داده اند که عمدتا دارای ضعف و نارسایی در فرایند امور حسابداری وتهیه و ارایه گزارش های حسابداری هستند.

 

در ادامه در خصوص کدینگ حسابداری استاندارد بیشتر بدانید.

 

1.مبنای طراحی و تدوین کدینگ حسابداری چیست؟

پایه و اساس و مبنای کدینگ حسابداری معادله حسابداری است، به عبارتی کدینگ حسابداری معادله حسابداری بسط داده شده در سطح گروه ، کل و معین می باشد.

همانطور که می دانید معادله حسابداری عبارتست از :

داراییها = بدهی ها+[ (حقوق صاحبان سهام )±( هزینه درآمد )]

در سیستم های اطلاعاتی حسابداری داده های حاصل از رویدادهای مالی یک موسسه بررسی و تاثیر آنها بر روی عناصر اصلی معادله حسابداری شناسایی ( پردازش )وبا صدور سند حسابداری ،نسبت به ثبت و ذخیره سازی آنها اقدام می شود . 

این فرایند مکرر بر حسب فعالیت های مالی و تجاری موسسه صورت می گیرد و در نهایت از این ثبت های انجام شده گزارش های حسابداری مورد نیاز را تهیه می کنند .

بنابراین به منظور ثبت رویدادهای مالی و در نتیجه تهیه گزارش های حسابداری نیازمند ابزاری هستیم که بتوانیم اهداف سیستم اطلاعاتی حسابداری را برآورده کنیم ، این ابزار مورد استفاده همان کدینگ حسابداری است که بر پایه معادله حسابداری و استاندارد شماره 1 حسابداری طراحی و تدوین و به اجرا در می آید.

 

2.استانداردسازی کدینگ حسابداری چیست ؟

در ابتدا لازم است استاندارد و استاندارد سازی را تعریف کنیم .

استاندارد در برگیرنده قواعد ،راهنماییها یا ویژگی هایی برای فعالیت یا نتایج آنها به منظور استفاده عمومی مکرر و هدف از آن دست یابی به میزان مطلوبی از نظم در یک زمینه خاص است .

استانداردسازی فعالیت ایجاد معیارهایی در ارتباط با مسایلی بالفعل یا بالقوه و با هدف دستیابی به نظمی بهینه در موضوعی مورد بحث برای استفاده عمومی و مستمر می باشد.  

از آنجا که کدینگ حسابداری زبان مشترک مورد استفاده در سیستم اطلاعاتی حسابداری است و برمبنای آن رویدادهای مالی ثبت و ضبط و گزارش های مالی تهیه و ارایه می شود لذا استفاده کنندگان از اطلاعات مالی طیف زیادی از افراد و سازمانها را شامل می شود .

همین امر ایجاب می کندکه طراحی و تدوین کدینگ حسابداری را با در نظرگرفتن اصول ،ضوابط و استانداردهای حسابداری و خصوصیات صنعت انجام دهیم .

بنابراین ضرورت دارد طراحی و تدوین کدینگ حسابداری را بر اساس معادله حسابداری ، استاندارد شماره 1 و خصوصیات صنعت و منطبق بر صورتهای مالی اساسی اجرا کنیم.

 

3.مزایای استانداردکردن کدینگ حسابداری چیست ؟

حتما می دانید وظیفه اصلی حسابداران تولید و ارایه اطلاعات مالی است .با ارزش ترین اطلاعات برای تصمیم گیری مدیران و سرمایه گذاری اطلاعات مالی است که بوسیله حسابداران تولید و ارایه می شود.

اطلاعات مالی و حسابداری، مورد استفاده مدیران،سهامداران ،مشتریان،حسابرسان ،ماموران مالیاتی،سازمانهای بیمه گر،اعتبار دهندگان از جمله بانکها و موسسات اعتباری و اشخاص حقیقی و سرمایه گذاران بالقوه و دولت قرار می گیرد.

همانطور که ملاحظه می کنید اشخاص زیادی از اطلاعات مالی استفاده می کنند،به همین منظور استاندارد کردن کدینگ حسابداری امکان تولید اطلاعات مالی استانداردی را برای استفاده کنندگان فراهم خواهد کرد .

با استقرار و استفاده از کدینگ حسابداری استاندارد براحتی می توانیم صورتهای مالی اساسی و اظهارنامه مالیاتی و سایر گزارش های مالی را تهیه کنیم علاوه بر این سهولت تجزیه و تحلیل های مالی را برای حسابداران فراهم می کند.

موارد فوق از مزیت های عمده استانداردسازی کدینگ حسابداری است .

 

پیشنهاد مهم :

حال که در ابتدای سال مالی هستیم ،در صورتیکه کدینگ حسابداری مورد استفاده در شرکت شما استاندارد نیست،تا زمان دارید و دیر نشده کدینگ حسابداری مورد استفاده را استاندارد کنید.

ایجادتغییرات درکدینگ حسابداری شاید زحمتی برای حسابداران ایجاد کند ولی مزیت های آن به مراتب به زحمات آن برتری دارد.

سرفصل حسابها در سطح گروه وکل تقریبا در شرکتهای تولیدی ،بازرگانی ،خدماتی و پیمانکاری شبیه هم هستند، اما در سطح حسابهای معین شاهد تفاوتهایی به تناسب خصوصیات صنعت هستیم.

لازم به توضیح است در شرکتهای فعال در صنعت بانکداری ، بیمه وصندوقهای بازنشستگی ،کدینگ حسابداری درسطح گروه وکل و معین تفاوتهای قابل توجهی متناسب با خصوصیات تجاری این نوع شرکتها دارد.

به عبارتی کدینگ حسابداری در صنعت بانکداری ، بیمه و صندوق های بازنشستگی متفاوت با کدینگ حسابداری مورد استفاده در شرکتهای تولیدی ،بازرگانی ،خدماتی و پیمانکاری است.

به دوستان فارغ التحصیل حسابداری جویای کار و دانشجویان حسابداری توصیه می کنم در صورتیکه در دوره کارآموزی حسابداری و یا در شرکت ها اقدام به کارآموزی حسابداری می کنید در ابتدا سعی کنید کدینگ حسابداری را به خوبی فرا بگیرید یکی از مهارتهایی که ارتقاء مهارتهای حسابداری را تسریع می بخشد یادگیری کدینگ حسابداری و بکارگیری آن است .

 

در ادامه چهار نمونه کدینگ حسابداری شرکتهای تولیدی ، بازرگانی ،خدماتی و پیمانکاری که منطبق بر استاندارد های حسابداری تهیه و تنظیم شده جهت دانلود تقدیم می گردد .

امید که مورد استفاده شما علاقمندان حرفه حسابداری قرار بگیرد.

 

1.دانلود کدینگ حسابداری استاندارد شرکتهای تولیدی

2.دانلود کدینگ حسابداری استاندارد شرکتهای بازرگانی

3.دانلود کدینگ حسابداری استاندارد شرکتهای پیمانکاری

4.دانلود کدینگ حسابداری استاندارد شرکتهای خدماتی

 

نویسنده : مهدی مرادی مشاور ارشد حسابداری و مالیاتی 

 

موسسه سرمایگان ارایه دهنده خدمات حسابداری ممتاز،کارآموزی حسابداری پیشرفته و آموزش مالیات کاربردی

 

تلفن : ۰۲۱۸۶۰۸۳۲۹۶

۰۲۱۸۶۰۸۴۲۴۵

۰۹۱۲۸۴۵۱۷۱۹

موسسه خدمات حسابداری و توسعه مدیریت سرمایگان ( مشاورین مالی )

 www.sarmayegan.com

 

سرمایگان |خدمات حسابداری|مشاوره مالیاتی

 

One thought on “مزایای استاندارد سازی کدینگ حسابداری

    • سرمایگان میگوید:

      با سلام کاربرگرامی سایت سرمایگان

      از حسن توجه و اظهار نظرتان سپاسگزاریم .

      شاد و موفق وپرانرژی باشید.

      موسسه سرمایگان ( مشاورین مالی و اولین مبتکر و مجری کارگاه های نوابغ و جهش به بازار کار حسابداری ایران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =

مشاوره مالیاتی آنلاین