حسابداری از دیدگاه های گوناگون

وظیفه حسابداری به طورکلی ،عبارت است از شناسایی،اندازه گیری،ثبت،طبقه بندی وتلخیص آثار مالی معاملات،عملیات،فعالیتها،شرایط ودیگر رویدادهای مالی موثر برواحدهای اقتصادی وسپس انتقال وگزارش این آثار در قالب اطلاعات مفهوم و اگاهی بخش برای استفاده اشخاصی است که در واحد های اقتصادی حق،نفع یا علاقه دارند وانتظار می رود بر مبنای اطلاعات ارائه شده ،درباره واحد اقتصادی قضاوت وتصمیم گیری کنند.

 

با عنایت به انچه در بالا بیان شد ،حسابداری از لحاظ عملکرد وکارکردی که دارد ،از زوایای گوناگون ومتفاوت به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

  • برخی معتقدند حسابداری یک فعالیت خدماتی است ،زیرا از طریق فراهم کردن اطلاعات مالی به منظور تصمیم گیری وقضاوت درباره ی چگونگی ایجاد ،توسعه ومصرف منابع در واحدهای اقتصادی،به اشخاص ذیحق،ذینفع،وذیعلاقه خدمت می کند.
  • برخی دیگر اعتقاد دارند حسابداری هنر تفسیر،اندازه گیری وانتقال نتایج فعالیتها ،عملیات ودیگر رویدادهای اقتصادی است.
  • برخی نیز بر این باورند که حسابداری زبان تجارت است .اصطلاحاتی نظیر دارایی،بدهی،سود خالص،گردش وجوه نقد وسود هر سهم نمونه هایی از واژگان فنی حسابداری است که در دنیای تجاری امروز به نحوی گسترده بکار برده می شود .
  • برخی نیز حسابداری را ابزار پاسخگویی می دانند ومعتقدند حسابداری بهترین مکانیسم شناخته شده ای است که امکان حسابدهی وپاسخگویی را توسط مدیریت واحدهای اقتصادی ،به ویژه سازمانهایی که در ،آنها مدیریت از مالکیت جداست،فراهم می آورد.
  • سیستم اطلاعاتی حسابداری
    سرمایگان شما را در راه پیشرفت و افزایش درآمد از حسابداری یاری می دهد.

    عده ای نیز حسابداری را یک دانش توصیفی–تحلیلی می دانند ،زیرا آثار مالی انبوه معاملات ،فعالیتها وعملیاتی را که توصیف کننده رخدادهای اقتصادی است ،شناسایی می کند و سپس این آثار را از طریق اندازه گیری ،طبقه بندی وتلخیص ،به اطلاعات نسبتاً معدود ومحدود اما با اهمیت و مرتبط با یکدیگر تقلیل می دهد به گونه ای که اگر این اطلاعات به نحوی صحیح در هم آمیخته وگزارش شوند ،گویای اوضاع مالی ونتایج عملکرد واحدهای اقتصادی خواهد بود.

مشاوره مالیاتی موسسه سرمایگان
  • نهایت این که ،عده کثیری نیز براین جنبه حسابداری که یک سیستم اطلاعاتی است تاکید دارند وبه حسابداری به عنوان سیستمی نگاه می کنند که اطلاعات اقتصادی راجع به رخدادهای مالی موثر بر یک واحد اقتصادی مشخص را به عنوان داده یا ورودی می پذیرد ،پردازش می کند ونهایتاً به شکل گزارشهای مختلف که خروجی یا ستانده این سیستم محسوب می شوند ،ارائه می نماید.
  • به بیان دیگر ،این گروه،حسابداری را به عنوان یک سیستم اطلاعاتی می دانند که انبوه معاملات وآثار مالی دیگر رویدادهای موثر بر واحدهای اقتصادی را شناسایی و براساس روشها وضوابط منطقی ومدون خود ،آنها را اندازه گیری ،طبقه بندی،تجمیع وتلخیص می کند و به شکل گزارشهای مختصر ومفید در می آورد ونهایتاً با ارائه صحیح ومفهوم این اطلاعات ،نیازهای اطلاعاتی اشخاص ذیحق وذینفع را تامین می کند واوضاع واحوال مالی ونتایج عملکرد واحدهای اقتصادی را به تصویر می کشد.

 

در مجموع ،گزارشهایی که حسابداری به عنوان سیستم اطلاعاتی فراهم می آورد از یک سو،مدیریت را به اداره کارآمد واثر بخش واحدهای اقتصادی قادر می سازد و از سوی دیگر ،سایر اشخاص ذیحق وذینفع به واحدهای اقتصادی را در اتخاذ تصمیمات مطلوب اقتصادی واعمال قضاوتهای اگاهانه یاری می دهد.

 

موسسه سرمایگان ارایه دهنده  خدمات حسابداری و کارآموزی حسابداری و آموزش مالیات تابستانی سرشاراز موفقیت و برکت برای شما آرزو دارد.

موفق باشید .

موسسه سرمایگان ( مشاورین مالی و اولین مبتکر ومجری کارگاه های نوابغ حسابداری وجهش به بازار کار حسابداری ایران)

www.sarmayegan.com

۰۲۱۸۶۰۸۳۲۹۶

اطلاعات تماس

۰۲۱۸۶۰۸۳۲۹۶

۰۲۱۸۸۱۹۱۷۴۷

تهران،میدان ونک

sarmayegan@gmail.com

www.sarmayegan.com

سرمایگان |خدمات حسابداری|کارآموزی حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =

مشاوره مالیاتی آنلاین